Probeer een Gratis Les

Budoclub Tryitout

8 positieve stappen voor een gezonde geest.

Geplaatst: February 06, 2020

Praat erover

Iemand vertellen hoe je je voelt, is een geweldige eerste stap om te nemen bij het zoeken naar verbetering van de geestelijke gezondheid. Vaak is het moeilijk om iemand in vertrouwen te nemen over je emoties. Probeer iemand te vinden die je kunt vertrouwen en maak tijd voor elkaar! Je gewaardeerd en belangrijk voelen door iemand anders kan je helpen jezelf in een positiever licht te zien. Wees niet bang om te spreken over doelen voor je mentale en emotionele gezondheid, want het is bewezen dat door je doelen duidelijk te vermelden, je veel meer kans hebt om ze te bereiken.

Blijf actief

Tijdens het sporten geeft uw lichaam endorfines af, ook bekend als het 'gelukkige hormoon'. Endorfines interageren met uw hersenreceptoren en veroorzaken een positief gevoel in het lichaam. Dit is de reden waarom fysieke activiteit zo nuttig is bij het verminderen van stress of zorgen! Door bijvoorbeeld aan vechtsporten deel te nemen, zorg je niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geest. Dus als je een super drukke en stressvolle dag hebt, sla dan niet over om te trainen, want er is een goede kans dat het misschien precies is wat je humeur verandert.

Natuurlijk zijn er tal van andere manieren om actief te worden. Of het nu gaat om wat eenvoudige cardio in uw plaatselijke sportschool, een yogaoefening via YouTube uit te proberen of met uw hond een korte wandeling rond het blok te maken, uw lichaam bewegen brengt ook uw geest in beweging!

Nieuwe vaardigheden leren

Als je het woord ‘leren’ hoort, wat denk je dan het eerst? Een saaie klas lezing? We zien leren vaak als iets dat eindigt wanneer de laatste bel van de dag aanbreekt of wanneer we ons diploma krijgen. Maar de waarheid is dat leren in feite veel verder gaat dan het klaslokaal en zelfs veel positieve effecten kan hebben op iemands geestelijke gezondheid. Door het leven heen nieuwe dingen te blijven leren, heeft onderzoek aangetoond dat u daadwerkelijk uw algehele welzijn verbetert.

Leren is in verband gebracht met verhoogde positiviteit, gevoelens van doelgerichtheid en een gevoel van voldoening. Lang verhaal kort, nieuwe dingen proberen geeft een nieuwe waardering voor het leven! Of het nu gaat om het uitproberen van een nieuw recept, het volgen van een studie waarin u geïnteresseerd bent of een museum bezoeken, leren over dingen die uw interesse wekken, hebben een eindeloze reeks positieve effecten.

Houd contact met vrienden

Tijd doorbrengen met goede vrienden is een van de meest moeiteloze manieren om de geestelijke gezondheid te verbeteren. Het is uiterst belangrijk om jezelf niet af te sluiten van degenen die om je geven als je het moeilijk hebt. Let op de mensen die je een goed gevoel over jezelf geven en je humeur verlichten, en beschouw ze niet als vanzelfsprekend! Maak tijd vrij in uw drukke agenda om ze gewoon aan de telefoon te bellen of te ontmoeten voor de lunch. Deze interacties lijken minuscuul, maar ze hebben echt de kracht om je humeur op te vrolijken.

Doe iets creatiefs

Wetenschappelijk is aangetoond dat artistieke activiteiten iemands humeur en emoties verbeteren. Van dit soort activiteiten is algemeen bekend dat ze grote stressverlagend zijn en eigenlijk de hersenen helpen zich te herstellen van zorgen of ziekte. Er zijn tal van manieren om creatief te zijn, dus zoek dingen die je helpen je kalm en ontspannen te voelen. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, probeer dan eens schilderen, dansen, fotografie, boksen of schrijven. Dit zijn allemaal verkooppunten om je emoties te uiten. Door je te concentreren op je activiteiten, laat je ook gevoelens van angst en stress los zonder het te beseffen!

Raak betrokken

Jezelf omringen met anderen die geïnteresseerd zijn in dezelfde dingen als jij is een perfecte manier om jezelf aan te moedigen! Dit is ook een geweldige manier om jezelf open te stellen en nieuwe mensen te leren kennen. Er zijn veel verschillende opties om meer betrokken te raken bij je gemeenschap. Doe mee met een zelfverdediging klas, meld je aan met een goed doel dat je steunt, of doe mee aan een sport waar je zin in hebt. Beperk jezelf niet!

Vraag om hulp

Wees niet bang om uit te reiken. Hulp zoeken bij een professional in de geestelijke gezondheidszorg betekent niet dat u er zelf niet in bent geslaagd uw geestelijke gezondheid te verbeteren! Er zijn veel verschillende soorten geestelijke gezondheidsadviseurs, en elk van hun taken varieert, maar uiteindelijk zijn ze er om hun cliënten te helpen hun emoties te bespreken en kwesties uit het verleden en heden te onderzoeken die hun mentale toestand beïnvloeden. Als je niet zeker weet waar je heen moet, begin dan met het bezoeken van je plaatselijke huisarts.

Kom tot rust

We leven in een volkomen chaotische wereld. Het is zo gemakkelijk om te worden opgenomen in onze lijst met taken. Het is moeilijk om onze bezette geest uit te zetten en de tijd te nemen om te ontspannen. Mensen vergeten hoe nuttig het kan zijn om te ontspannen en daar tijd voor te maken. Dus, vind die tijd om tot rust te komen en voor jezelf te zorgen, en als je het niet kunt vinden, maak het! Neem een warm bad, bekijk je favoriete programma, schrijf in een dagboek of luister naar kalmerende muziek. Zorg voor de mensen om je heen, maar vergeet niet ook voor jezelf te zorgen!

Geestelijke gezondheid staat centraal in alles wat we doen. Het maakt niet uit hoeveel u gedurende de dag bereikt of gedaan krijgt, u zult niet tevreden zijn.

Get Started Today!