Probeer een Gratis Les

Budoclub Tryitout

Waarom sporten goed is voor je brein

Geplaatst: August 30, 2019

breinrecepten

Een betere stemming krijg je al van tien minuten hardlopen

    1. Sneller leren gaat het best direct na een half uur cardio-training. Proefpersonen in een onderzoek bleken vers van de loopband aanzienlijk sneller nieuwe woorden op te pikken. En ze waren ook nog eens creatiever. Sporten nét voor het studeren of voor die ene belangrijke vergadering is dus slim. Leren óp de loopband is overigens geen aanrader: het bloed gaat dan naar je spieren, waardoor je leervermogen vermindert.

 

    1. Minder stress krijg je door tijdens de lunchpauze een uur te sporten. Werknemers die zich in een onderzoek daaraan hielden, bleken zich aan het einde van de werkdag minder moe en gestrest te voelen.

 

    1. Een betere stemming en meer energie blijk je al na tien minuten cardio-training te krijgen. Voor een betere stemming op de langere termijn is het belangrijk hoeveel je sport: zo vond depressieonderzoeker Blumenthal dat elke vijftig minuten lichaamsbeweging per week de kans om depressief te worden met de helft vermindert.

 

    1. Minder angst ervaar je door een intensieve cardio-training (tussen 60 en 90 procent van de maximale hartslag). Dit zorgt ervoor dat je zweten en hartkloppingen niet meer met je angst associeert, maar met sporten: iets positiefs waarover je zelf controle hebt.

 

    1. Een beter concentratievermogen bereik je door sporten waarbij je ook je concentratievermogen aanspreekt. Jongens met ADHD die twee keer per week een vechtsport beoefenen, zoals karate of ju-jutsu, blijken hun aandacht beter te kunnen vasthouden dan jongens die twee keer per week aan cardio-training doen.

 

  1. Verslavingen verminderen door vijf à tien minuten intensief bewegen; ga bijvoorbeeld touwtjespringen als je hunkert naar drank en sigaretten.

De juiste dosis
Hoe lang, hoe vaak, hoe intensief moet je sporten om effect te merken? ‘Een beetje beweging is goed, maar meer is beter,’ zegt John Ratey.

Japans onderzoek laat zien dat je al scherper wordt van twee tot drie keer in de week een half uur hardlopen. Voor de beste breinfitness moet je hartslag flink omhoog, zoals bij aerobics en hardlopen (cardio-training) of stevig gewichtheffen.

Kom ook met starten bij Budoclub Tryitout